Wednesday, December 26, 2018

Kalau Lompat Masuk Pas Kembali Pada Islam, Lompat Parti Lain Takde Iman?

Agen BandarQ
'Apakah tiada sekelumit iktikad di hati para pelompat parti ini?'

Selepas pemimpin Umno mengecam wakil rakyat yang melompat parti dengan bidalan langau, seorang ulama PAS pula mengaitkan tindakan terbabit denan iktikad di hati.

Penceramah populer dan anggota Jawatankuasa PAS Selangor Ahmad Dusuki Abd Rani berkata seseorang wakil rakyat yang melompat keluar dari parti dan kerusinya dianggap membawa dosa khianat sehingga ke pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Parti gres yang mendapatkan mereka pula, katanya, adakah akan mendapatkan wakil rakyat terbabit dengan bahagia hati.

"Apakah tiada sekelumit iktikad di hati para pelompat parti ini?" katanya melalui satu hantaran di media umum semalam.

Ahmad Dusuki yang dicalonkan PAS untuk merampas kerusi dewan ajakan negeri Kota Anggerik - dan kalah perbezaan lebih 17,000 undi - pada 9 Mei kemudian mengulas mengenai tindakan anggota dewan ajakan negeri (Adun) Guar Chempedak meninggalkan Umno semalam.

Tindakan itu menimbulkan Dr Ku Abdul Rahman Ku Ismail menjadi wakil rakyat bebas dan diumum Speaker Dewan Undangan Negeri Kedah Ahmad Kassim semalam.

Kata Ahmad Dusuki semalam berlaku lagi "budaya khianat" di kalangan wakil rakyat dan menggesa "para alim ulama" mengeluarkan aturan mengenai langkah keluar parti tersebut.

Biar pengundi menentukan semula

"Apakah dengan mengisytihar (menjadi) Adun atau MP (anggota parlimen) bebas kalian akan dianggap higienis daripada dosa?

"Para alim ulama perlu mempertegaskan aturan terhadap pelompat pelompat parti ini biar tidak menjadi budaya di kalangan mereka yang telah diberi tanggungjawab untuk mewakili pengundi yang mengundi mereka itu.

"Agama ini terperinci melarang kalian MP atau Adun melaksanakan khianat!!! Apa sahaja parti kalian wakili!!" katanya yang kelihatan berang menurut kenyataan dibuatnya itu.

Untuk rekod semenjak PRU ke-14 berakhir sejumlah Adun dan MP meninggalkan BN dan menjadi wakil rakyat bebas, atau membentuk adonan sendiri.

Selepas berlaku krisis dalaman PAS pada 2015 pula beberapa wakil rakyat mereka turut meninggalkan parti berkenaan dan menubuhkan Amanah, atau menyertai parti lain dalam Pakatan Harapan (PH).

Kata Ahmad Dusuki bila ada wakil rakyat yang mahu melompat parti mereka mesti melepaskan kerusi yang dimenangi itu untuk membolehkan pengundi masing-masing menciptakan pilihan semula melalui pilihan raya kecil.

Beliau yang populer dengan siri ceramah mengenai alam barzakh berkata tindakan itu perlu diambil kerana mereka memenangi sesuatu kerusi memakai parti asal masing-masing.

"Itu terperinci khianat!!!" katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Kalau Lompat Masuk Pas Kembali Pada Islam, Lompat Parti Lain Takde Iman?

Agen BandarQ ' Apakah tiada sekelumit iktikad di hati para pelompat parti ini?' Selepas pemimpin Umno mengecam wakil rakyat yang ...